Goede Voeding





regels

calorieen

koolhydraten

eiwitten

vetten

vitamines

vetverbranding

stofwisseling

schema's

links

Eiwitten

Eiwitten zijn grote moleculen die opgebouwd zijn uit aminozuren. Voedingseiwit zit in zowel dierlijke als plantaardige voeding. Eiwit is essentieel voor groei, de opbouw van nieuw weefsel en het herstel van geblesseerd of afgebroken weefsel. Van eiwitten kun je niet dik worden en daarom zijn zij bij uitstek geschikt als vervanger voor koolhydraten in de gevallen dat je je vetpercentage wenst te verlagen. Als je daarbij ook nog sport en je spieren beschadigt, is een hoge eiwitinname aanbevelenswaardig. Eiwitten kun je net als koolhydraten in twee groepen verdelen. Zo zijn er de snelle eiwitten(worden snel in het bloed opgenomen) en langzame eiwitten(worden langzaam in het bloed opgenomen).

Snelle eiwitten of wei(whey)- eiwitten zijn gemaakt van eiwit dat overblijft bij het maken van zuivelproducten als kaas, yoghurt en kwark en zijn opgebouwd uit korte stukjes eiwit. Deze eiwitten hebben een biologische waarde van tussen de 80 en 88. Wei- eiwitten zijn goed te gebruiken na een intensieve sport voor herstel van de spieren.

Langzame eiwitten zijn de grondstof voor de opbouw van spiermassa. Goede eiwitbronnen zijn eieren, zuivel, vlees, vis, bonen en graanproducten. Eiwit kan in het lichaam worden gebruikt als brandstof met een opbrengst van vier kcal per gram. Het droge gewicht van bloed bestaat uit ongeveer 90% eiwit, spieren voor 80% en de huid voor 70%.

Spierweefsel is opgebouwd uit ongeveer vierentwintig wisselende hoeveelheden aminozuren. Het lichaam kan er zestien zelf aanmaken. Dit zijn de niet-essentiŽle aminozuren. De overige acht zijn de essentiŽle aminozuren die we via de voeding moeten binnenkrijgen.
Kijk hier (macronutrienten) voor een overzicht van het aantal eiwitten per voedseleenheid.