Goede Voeding





regels

calorieen

koolhydraten

eiwitten

vetten

vitamines

vetverbranding

stofwisseling

schema's

links

Regels

Een goede voeding is voor elk mens belangrijk. Hieronder zijn een aantal regels weergegeven voor een juist voedingsbeleid waarbij vanuit gegaan wordt dat men regelmatig een sport beoefent.

  1. Eet altijd minimaal vijf maaltijden per dag. Twee of drie maaltijden zijn gewoon te weinig. Twee van de vijf maaltijden mogen gezien worden als een tussendoortje mits ze voldoende calorieŽn bevatten en zijn samengesteld uit de juiste macronutriŽnten. Door vaker te eten blijft je bloedsuiker en insulinespiegel op peil. Het lichaam zal ook minder vet opslaan omdat hiervoor geen reden is (zie stofwisseling). Eet je daarentegen onregelmatig, dan herkent je lichaam een toestand van honger met als gevolg dat het teveel aan voedsel wordt opgeslagen als lichaamsvet om te kunnen worden aangesproken bij de eerst komende hongertoestand.

  2. Zorg bij het opstellen van je dagelijkse maaltijden of tussendoortjes dat je een goede verhouding hebt van koolhydraten, eiwitten en vetten. ( In het schema "berekening energiebehoefte" kun je berekenen hoeveel calorieŽn jij nodig hebt in de vorm van koolhydraten, eiwitten en vetten.) Afhankelijk van de intensiteit van je training is het mogelijk dat je meer koolhydraten als energiebron nodig hebt. Vet is nodig voor de aanmaak van vele hormonen in je lichaam en behoud van een goede gezondheid dus het is beter niet alle vetten uit je voeding te schrappen. Probeer dierlijke (verzadigde) vetten te beperken tot een minimum en gebruik meer plantaardige (onverzadigde) vetten zoals olijfolie. Ook moet je voldoende eiwitten eten voor groei en herstel van de spieren.
    Een gram eiwitten of een gram koolhydraten komt overeen met vier kcal per gram terwijl een gram vet negen kcal per gram bevat.

  3. De hoeveelheid aan koolhydraten die je lichaam nodig heeft is afhankelijk van de energie die je gaat verbruiken. Vraag jezelf af wat je de volgende twee uur gaat doen na een maaltijd. Eet meer als je intensief gaat sporten en minder als je een dutje wilt gaan doen.

  4. - Je kunt alleen maar snel en doeltreffend vet verliezen met een voeding dat minder calorieŽn oplevert dan je nodig zou hebben om op hetzelfde gewicht te blijven.

    - Je kunt alleen maar snel en doeltreffend spierweefsel opbouwen met een voeding dat meer calorieŽn oplevert dan je nodig hebt om op hetzelfde gewicht te blijven. Hoe kun je dan tegelijkertijd spierweefsel opbouwen en vet verbranden? Dat kan niet. Dus zul je beide voedingen moeten afwisselen. Wil je spierweefsel opbouwen ťn vet verbranden, dan moet je
    op- en neergaan met je calorieŽn.

  5. Het is bijna onmogelijk om alle nutriŽnten die het lichaam nodig heeft om gezond en actief te blijven uit het voedsel alleen binnen te krijgen, vooral in periodes dat er sprake is van ďlichter worden door vetverbranding en spieropbouwĒ. Het is dus belangrijk om je voeding aan te vullen met vitamines, mineralen en andere zorgvuldig gekozen stoffen om zo optimaal mogelijk de gestelde doelen te behalen op gebied van sport, gezondheid, spieropbouw en vetverbranding.

  6. Afgezien van topsporters die zich elke dag aan een goede voeding moeten houden om topprestaties te kunnen leveren, is het niet erg om een dag in de week te eten wat je wilt aan vetrijke voeding. Als je zes dagen in de week goed, regelmatig en gezond eet zal die ene dag waarop je veel vette voeding nuttigt weinig/geen invloed hebben op je vetpercentage en gezondheid.