Goede Voeding





regels

calorieen

koolhydraten

eiwitten

vetten

vitamines

vetverbranding

stofwisseling

schema's

links

Vetten

Chemische stoffen die niet zo gemakkelijk kunnen worden omgezet in energie als koolhydraten. Vetten zijn nodig als brandstof en om celmembranen mee te bouwen (zenuwweefsel, spiercellen, bloedcellen). Er is een verschil tussen verzadigde vetten en onverzadigde vetten.

Verzadigde vetten zijn op kamertemperatuur vast van vorm en zijn hoofdzakelijk van dierlijke afkomst. Verzadigde vetten worden door het lichaam langzamer opgenomen dan onverzadigde vetten. In combinatie met eiwitten vormt het cholesterol in verzadigde vetten levenskrachtige membranen die de lichaamscellen met elkaar verbinden. Overmatige consumptie zorgt voor een teveel aan cholesterol en wordt in verband gebracht met een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.

Onverzadigde (goede) vetten zijn vloeibaar bij kamertemperatuur en komen uit plantaardige bronnen (teunisbloemolie, olijfolie) en vette vis (haring, makreel, sardines). Onverzadigde vetten spelen een rol bij de verlaging van het cholesterolgehalte van het bloed en helpen zodoende hartaandoeningen voorkomen. Eigenlijk kun je heel wat van deze vetten innemen zonder dik te worden. Alleen op het moment dat je snelle koolhydraten tegelijkertijd met vetten inneemt zal de stijgende insulinespiegel zorgen voor vetopslag. Vetten worden o.a. in het lichaam gebruikt als brandstof met een opbrengst van negen kcal per gram.

Ter informatie: 1 spiercel is 3 x zo zwaar als 1 vetcel. Als je nu 3 vetcellen afbouwt en 1 spiercel opbouwt, blijft het gewicht hetzelfde, maar het vetpercentage wordt minder. Als je alléén maar afvalt zonder spieren op te bouwen, dan krijg je een figuur met loszittend vel en slappe spieren. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Wil je graag een slank en strak figuur dan moet je veel trainen waardoor je vetten verbrandt en spieren opbouwt.
Kijk hier (macronutrienten) voor een overzicht van het aantal vetten per voedseleenheid.