Goede Voeding





regels

calorieen

koolhydraten

eiwitten

vetten

vitamines

vetverbranding

stofwisseling

schema's

links

Vitamines en Mineralen

Een gezonde en goede voeding is uiteraard aangevuld met de nodige vitaminen. Groenten en fruit zitten hier vol van en zouden ook niet vergeten moeten worden bij het nuttigen van de dagelijkse maaltijden. Hieronder is een korte beschrijving weergegeven.

Vitaminen
Organische voedingsstoffen die zich in planten en dieren bevinden en in kleine hoeveelheden onmisbaar zijn voor het juist functioneren van ieder lichaamsorgaan en voor de algehele energievoorziening. De meeste vitaminen worden uit de voeding gehaald, maar aanvulling hiervan is aanbevolen voor intensief trainende sporters.

Vitamine A
Een in vet oplosbare vitamine die als alcoholvorm (retinol) voorkomt in voedsel van dierlijke oorsprong en als provitamine A (caroteen) wordt geleverd in voedsel van zowel dierlijke als plantaardige oorsprong. Vitamine A zorgt behalve voor een gezonde huid, slijmvliezen, ogen en gezond functioneren van het afweersysteem ook voor sterke tanden en botten. Van levensbelang voor het verwerkingsproces van eiwitten in de lever. Bevindt zich in visleverolie, lever, eieren, melk en melkproducten, groene en gele groenten en gele vruchten.

Vitamine B-complex
De groep van de B-vitaminen waartoe behoren: aneurine of thiamine (B1), ribo- of lactoflavine (B2), pantotheenzuur (B3), choline (B4), nicotinezuur en nicotinanmide (B5), pyridoxine (B6), biotine (Vitamine H), inositol, para-aminobenzoŽzuur, folinezuur (B11) en cobalamine (B12). De B-vitaminen zijn onder meer van betekenis voor de stofwisseling van koolhydraten en aminozuren en ontlenen hieraan hun belang voor de functie van het zenuwstelsel. Het menselijk lichaam is in staat de B-vitaminen zelf te produceren waarbij o.a. de darmbacteriŽn een rol spelen. Ook spelen de B-vitaminen een rol in de synthese en het herstel van genetisch materiaal en zorgen zij voor gezonde huid, haar en nagels. Er liggen in het lichaam geen voorraden B-vitaminen opgeslagen en deze groep vitaminen moet dus via de dagelijkse voeding worden aangevuld. In geval van intensieve training stookt het lichaam binnen de kortste keren de hoeveelheid aanwezige B-vitaminen op. Ook een groot gebruik van suiker, cafeÔne, bewerkt voedsel en alcohol zorgen voor een vermindering. Alle B-vitaminen moeten aanwezig zijn voor een goede gezondheid. Vrijwel alle komen voor in gist en gistproducten.

Vitamine C
Een zeer belangrijk gezondheidsbeschermende vitamine. De lichaamsvoorraden vitamine C worden razendsnel verminderd door medicijngebruik, giftige stoffen, roken, training en stress. Het versterkt het afweersysteem tegen virusinfecties, verstevigt de bloedvaten, helpt cardio-vasculaire aandoeningen voorkomen en verlaagt het vet- en cholesterolgehalte. Als natuurlijk anestheticum vermindert vitamine C vele soorten pijn. Ook helpt het chemische en metaal verontreinigingen die via lucht, water en voedsel het lichaam zijn binnengedrongen ontgiftigen. Verder vertraagt vitamine C de opbouw van melkzuur, ondersteunt het de genezing van wonden, littekenweefsel en blessures. Vitamine C is noodzakelijk voor de vorming van bindweefsel. Komt voor in citrusvruchten, bessen, groene bladgroenten, tomaten en aardappels.

Vitamine D
Een in vet oplosbare vitamine die dankzij zonlicht of voeding in het lichaam aanwezig is. Vitamine D helpt het lichaam bij de verwerking van vitamine A, calcium en fosfor. Het ondersteunt de stabiliteit van het zenuwstelsel en zorgt voor een normale hartwerking. Komt voor in visleveroliŽn, sardientjes, zalm, tonijn, melk en melkproducten.

Vitamine E
Een in vet oplosbare vitamine en antioxidant met een vertragende werking op de schade die vrije radicalen aanrichten. Ook biedt het bescherming tegen de oxidatie van vetten, vitamine A en andere nutriŽnten in het lichaam. Belangrijk voor cellulaire uitwisseling, juiste bloedcirculatie, bescherming van de longen tegen luchtverontreiniging en ter voorkoming van bloedklontering. Verlicht beenkrampen en de gevolgen van een knietje in het bovenbeen. Zit in tarwekiemen, koudgeperste plantaardige oliŽn, volkoren onbewerkte zaden en noten en sojabonen.

Vitamine K
Vitamine die een rol speelt bij bloedstolling. Het wordt in de darmflora gesynthetiseerd. Potentieel giftig indien ingenomen in hoge dosering. Komt voor in luzerne, groene bladgroenten, yoghurt, karnemelk, eidooier, vislevertraan, saffloerolie en sojaolie.

Vitamine P
Vergroot de opname van vitamine C, maakt haarvatwanden sterker, help tegen maagzweren. Komt voor in citrusvruchten, bessen, abrikozen, boekweitbladeren, rozenbottel.

Mineralen
Mineralen zijn anorganische substanties die noodzakelijk zijn voor het goed verlopen van de stofwisseling. De meeste komen in hele kleine hoeveelheden voor (4% van ons lichaam bestaat uit mineralen). Mineralen vervullen verschillende functies zoals o.a.:
ē Vorming van beenderen en tanden
ē EssentiŽle bestanddelen van lichaamsvocht (elektrolyten)
ē Componenten van enzymsystemen, weefsels, hormonen
Net als vitaminen zijn mineralen nodig voor het goed laten functioneren van de diverse processen in het lichaam en nemen we ze in met onze voeding. Mineralen zijn simpeler van samenstelling en ons lichaam heeft er dagelijks ook veel minder van nodig.
Voorbeelden van mineralen zijn onder meer; calcium, magnesium en natrium. Sporenelementen zijn mineralen waar we slechts een zeer kleine hoeveelheid van nodig hebben. Voorbeelden hiervan zijn chroom, koper, ijzer en selenium.